مصیب بهیاننژاد، مدیرعامل تعاونی لنجداران لاورساحلی، با تأکید بر اهمیت اجرای دقیق آییننامه ملوانی و اختصاص کامل ۵ درصد از درآمدهای بندر مبدأ، گفت: «این سهم نهتنها یک بند قانونی است، بلکه یک نیاز حیاتی و فوری برای ادامه فعالیت ایمن و استاندارد بندر ما محسوب میشود.» نیاز فوری بندر به لایروبی بهیاننژاد در توضیح […]
مصیب بهیاننژاد، مدیرعامل تعاونی لنجداران لاورساحلی، با تأکید بر اهمیت اجرای دقیق آییننامه ملوانی و اختصاص کامل ۵ درصد از درآمدهای بندر مبدأ، گفت:
«این سهم نهتنها یک بند قانونی است، بلکه یک نیاز حیاتی و فوری برای ادامه فعالیت ایمن و استاندارد بندر ما محسوب میشود.»
نیاز فوری بندر به لایروبی
بهیاننژاد در توضیح وضعیت فعلی بندر افزود:
«متأسفانه به دلیل رسوبگذاری شدید در مسیر ورودی بندر، تردد لنجها با دشواری انجام میشود و این موضوع خطرات جدی برای شناورها و خدمه ایجاد کرده است. لایروبی اقدامی ضروری و غیرقابلتعویق است، اما هزینههای بسیار بالایی دارد. سهم ۵ درصدی دقیقاً برای چنین نیازهایی پیشبینی شده و باید بهطور کامل و بدون وقفه به بندر اختصاص یابد.»
لزوم رعایت پدافند غیرعامل و مقاومسازی زیرساختها
وی ادامه داد:
«در شرایطی که اهمیت پدافند غیرعامل بر کسی پوشیده نیست، تقویت زیرساختهای بندر یک ضرورت است. بندر باید در هر شرایطی— در مواقع بحران—قابل استفاده باشد. این امر نیازمند تجهیزات نو، سامانههای پشتیبان و مقاومسازی تأسیسات است. امکانات فعلی پاسخگوی این نیازها نیست و بخشی از منابع موردنیاز باید از محل این سهم قانونی تأمین شود.»
افزایش ورود لنجهای مهمان و فشار بر امکانات بندر
بهیاننژاد با اشاره به افزایش تردد شناورهای مهمان از سایر بنادر استان اظهار کرد:
«در سالهای اخیر، بندر لاورساحلی مقصد بسیاری از لنجها و شناورهای مهمان از سایر بنادر استان شده است. این رفتوآمدها موجب رونق اقتصادی بخش کاکی و شهرستان دشتی شده، اما ظرفیت فعلی بندر برای پذیرش این حجم از تردد کافی نیست. اسکلهها، محوطهها، خدمات رفاهی و تأسیسات عملیاتی نیاز به ارتقا دارند و این ارتقا تنها با اختصاص کامل سهم ۵ درصدی امکانپذیر است.»
۵ درصد؛ حق مسلم بندر
وی تأکید کرد:
«این سهم نه لطف است و نه امتیاز ویژه؛ حق قانونی بندر مبدأ است. اگر این منابع بهدرستی در اختیار بندر قرار گیرد، میتواند بهسرعت مشکلات لایروبی را برطرف کند، زیرساختها را ارتقا دهد و خدماترسانی به ملوانان و شناورهای مهمان را به سطح مطلوب برساند.»
بهیاننژاد در پایان افزود:
«توسعه بندر لاورساحلی بهطور مستقیم با اقتصاد مردم منطقه گره خورده است. انتظار داریم سهم ۵ درصدی آییننامه ملوانی بهطور کامل و شفاف برای نیازهای واقعی بندر هزینه شود تا بتوانیم با ایمنی بیشتر، سرعت بالاتر و خدمات بهتر به فعالیت ادامه دهیم.»
- نویسنده : نصیر بوشهرانلاین

Thursday, 4 December , 2025