نقد جدی نظام آموزش دولتی ایران برای نمونه، نتایج کنکور ۱۴۰۴ نشان داد که مدارس دولتی و نظام آموزشی سنتی ایران در کسب رتبه‌های برتر ناکام مانده‌اند. در مقابل، رتبه‌های برتر عمدتاً به دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و تیزهوشان اختصاص یافته است.   نظام آموزشی ایران سال‌هاست که به دلیل فرسودگی و عدم به‌روزرسانی مورد انتقاد شدید […]

نقد جدی نظام آموزش دولتی ایران
برای نمونه، نتایج کنکور ۱۴۰۴ نشان داد که مدارس دولتی و نظام آموزشی سنتی ایران در کسب رتبه‌های برتر ناکام مانده‌اند. در مقابل، رتبه‌های برتر عمدتاً به دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و تیزهوشان اختصاص یافته است.
  نظام آموزشی ایران سال‌هاست که به دلیل فرسودگی و عدم به‌روزرسانی مورد انتقاد شدید قرار دارد. این سیستم، بدون تغییرات اساسی، به فعالیت خود ادامه داده و اکنون به نقطه‌ای رسیده که حتی توانایی بازتولید نتایج گذشته خود را، که آن‌ها هم چندان قابل‌قبول نبودند، ندارد.

این موضوع، بحث نظام طبقاتی در آموزش ایران را بیش از پیش مطرح کرده و نشان می‌دهد که موفقیت در کنکور به طور فزاینده‌ای به خانواده‌هایی وابسته شده که توانایی پرداخت هزینه‌های مدارس گران‌قیمت را دارند.

این مدارس، با بهره‌گیری از امکانات بهتر و روش‌های آموزشی مدرن‌تر، نتایج موفق‌تری کسب می‌کنند. در چنین شرایطی، نظام آموزشی سنتی و تفکر دولتی حاکم بر آن نیازمند تحول اساسی است؛ تحولی که هنوز رخ نداده و این سیستم همچنان بدون تغییر به کار خود ادامه می‌دهد.
عصر ایران