بسمه تعالی شماره 41 مورخه 14 آذرمه 1404 جناب آقای زارعی، نماینده محترم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی همانطور که مستحضرید، لاور ساحلی، تنها بندر تجاری شهرستان بزرگ دشتی به شمار میرود. در این بندر حدود پنجاه شناور تجاری در رستههای مختلف و صدها لنج و قایق صیادی متعلق به مالکانی از شهرها […]
بسمه تعالی
شماره 41 مورخه 14 آذرمه 1404
جناب آقای زارعی، نماینده محترم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی
همانطور که مستحضرید، لاور ساحلی، تنها بندر تجاری شهرستان بزرگ دشتی به شمار میرود. در این بندر حدود پنجاه شناور تجاری در رستههای مختلف و صدها لنج و قایق صیادی متعلق به مالکانی از شهرها و روستاهای مختلف شهرستان دشتی مشغول به فعالیت هستند. همچنین امرار معاش افراد زیادی از سراسر شهرستان به طور مستقیم و غیرمستقیم به فعالیتهای دریایی این بندر وابسته است.
طرح توجیهی و پژوهشی اسکله جنوبی لاور ساحلی، موسوم به اسکله «حضرت مهدی (عج)» در سال 1375 ارائه و توسط کارشناسان وقت اداره شیلات استان و سپس کشور مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس همین طرح، مشاورین شیلات ایران به سرپرستی دکتر ریاحی به مدت دو ماه برای انجام پژوهشهای لازم در بندر لاور اقامت کردند. سپس طی یک مناقصه، پیمانکاری احداث اسکله را به شرکتی واگذار نمودند که هیچ گونه آشنایی با مسائل و مشکلات دریانوردی نداشت و موفقیتی در اجرای طرح مصوب مزبور به دست نیاورد. به همین دلیل این لنگرگاه از ابتدا با مشکلاتی در زمینه ورود و خروج شناورها و پهلوگرفتن جهازات روبرو بوده است. اگر تاکنون اسکله بندر، دایر و فعال است ناشی از هزینهکردهای شخصی چند لنجدار محلی است که ناچارند برای ادامه فعالیت، بیتوجهی مسئولان را از جیب خود جبران کنند. اما این اقدامات مقطعی بوده و نمیتواند برای مدت زمانی طولانی پاسخگوی نیازهای بندری باشد. از طرفی عدم توجه لازم به اسکله مزبور و تجمیع انبوهی از مشکلات در طول یک دوره طولانی، رفع آن را از توان اهالی خارج کرده است.
اگر امروز میشنوید که اسکله لاور، فعال است؛ باید بدانید که این فعالیت به شکلی بسیار سخت و شکننده انجام میشود؛ بدین صورت که جهازات تنها در زمان مد دریا میتوانند به اسکله وارد شوند، شناورهایی که در موعد غیر مد به بندر میرسند، ناچارند در دریا لنگر اندازند تا ساعت مد دریا فرا برسد. در مدتی که آنها در دریا هستند، امکان بروز خطرات مختلف از جمله وقوع طوفان و غرق شدن جهازات وجود دارد. میزان خسارتی که ممکن است با غرق شدن یک جهاز بر دوش اهالی وارد شود را میتوان از آنجا دریافت که هر جهاز به طورم معمول، چند صد میلیارد تومان مالالتجاره حمل میکنند. هر بار بروز این مسأله کافی است تا نه تنها مالکان یک لنج، بلکه تجار همکار وی را نیز از هستی ساقط کند. تبعات اجتماعی و اقتصادی ناشی از بروز این مسائل بر شما روشن است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد. بنابراین فعالان دریایی بندر لاور از شما و استاندار محترم، جناب آقای زارع تقاضا دارند تا نسبت به فعالیت تجاری تنها بندر شهرستان دشتی عطف توجه نموده و به رفع مشکلات مطروحه اقدام نمایید.
رونوشت: دکتر ارسلان زارع، استاندار محترم استان بوشهر
دکتر مقاتلی، فرماندار محترم شهرستان دشتی
با احترام؛ مهدی حاجحسین محمودی

Friday, 5 December , 2025